Nyhed

Flydepram hjælper med forarbejde til skybrudstunnel

I den næste måneds tid vil forsyningsselskaberne HOFOR og Novafos undersøge havbunden mere end 20 steder i Svanemøllebugten langs strækninger, hvor den kommende Svanemøllen Skybrudstunnel skal ligge. Derfor kan man se en stor flydepram forskellige steder i bugten og omkring Fiskerihavnen.  
   Flydeprammen Jack VI, som her ses et andet sted i Københavns Havn, vil blive flyttet rundt i Svanemøllebugten fra den 23. februar til slutningen af marts 2022.  
  Der er besøg af en meget høj herre. “Jack VI” hedder flydeprammen, som er trukket ind i Svanemøllebugten med en borerig på for at undersøge havbunden. Geotekniske boringer kaldes det også.

For når forsyningsselskaberne HOFOR og Novafos om et par år skal i gang med at etablere Svanemøllen Skybrudstunnel, som skal lede vandet væk fra boligområder og undgå oversvømmelse af den nordlige del af hovedstadsområdet, så er det nødvendigt at udføre en række prøveboringer langs de strækninger, hvor tunnelen skal ligge.”De geotekniske boringer skal give os et billede af de jordbundsforhold, der er i Svanemøllebugten, og den viden vil give os de bedste betingelser for anlægget af Svanemøllen Skybrudstunnel”, fortæller projektleder Helle Kay fra tunnelprojektet.Boringer ned til 33 meter under havoverfladen
Flydeprammen kommer på hårdt arbejde, for den skal rundt over 20 steder med boreriggen, som indimellem skal bore helt ned til 33 meter under havoverfladen. De fleste boringer vil dog kun gå 5-7 meter ned.En boring tager flere timer ad gangen, så flydeprammen flytter sig ikke så ofte. Og når den gør, er det med lav hastighed. Arbejdet går i gang 23. februar og forventes at være færdigt i slutningen af marts 2022.Flydeprammen fylder godt i vandlandskabet, da den måler 22 x 18 meter og med sine 45 meter lange ben rager højt op. Der vil være mindre sejlbåde omkring flydeprammen for at assistere med undersøgelserne samt at sejle mandskab og maskiner til og fra prammen.Lyd som fra en lastbil i tomgang
Der vil blive arbejdet i døgndrift på flydeprammen både i hverdage og weekender. Lydniveauet vil typisk være som en lastbil i tomgang. Indimellem kan det dog kortvarigt brumme og larme yderligere ved specifikke boringer.Etableringen af Svanemøllen Skybrudstunnel er et samarbejde på tværs af kommunerne København, Gentofte og Gladsaxe. Selve anlægsarbejdet, som HOFOR og Novafos står for, forventes at gå i gang i 2024, og tunnelen skal efter planen være færdig i 2030.Man kan læse mere om hele projektet på HOFORs hjemmeside Der skal bores på to strækninger i Svanemøllebugten. Den nordlige strækning er selve tunnelen, mens den sydlige er tømmeledningen. Tømmeledningen skal lede vandet fra tunnelen tilbage til et eksisterende kloaksystem og videre til renseanlægget Lynetten. De røde prikker er boringerne. Der bliver også lavet boringer ved Fiskerihavnen både til søs og på land. På Fiskerihavnen, ved den sorte prik, skal der etableres en pumpestation.