Pladsregler

Reglement for Pladsen. Opdateret ved bestyrelsesmødet d. 14. Maj 2024

§1. Omfang

Klubbens plads omfatter pladsen ved Strandvænget med skure og halvtage, bedding med tilhørende broer, maste- og motorkran, samt masteskur og en del af Svanemøllehavnen Nord.

§2. Administration

Administrationen af pladsen varetages af bestyrelsen.
Pladslejer og øvrige ydelser for pladsen fastsættes af bestyrelsen og offentliggøres på klubbens hjemmeside www.oesf.dk.- se prisblad.
Pladsudvalget fører det daglige tilsyn med pladsen.
Pladsudvalget består af pladsudvalgsformand, de af bestyrelsen udpegede medlemmer, og de af klubben ansatte til at arbejde på pladsen.
Pladsudvalget og bestyrelsens repræsentanter i a/s Svanemøllehavnen afholder i november måned et bådejermøde, hvor der orienteres om pladsen, havnens forhold samt tages stilling til nye tiltag.
Bådejermødet kan indstille forslag til bestyrelsen.
Bådejermødet anbefaler ØSF`s bestyrelse en repræsentant, til at indtræde som 2. repræsentant for bestyrelsen i a/s Svanemøllehavnen. Repræsentanten vælges for 2 år.

§3. Ret til vinterplads

Plads til overvintring på klubbens plads tildeles aktive medlemmer. I den udstrækning pladser bliver disponible, tildeles disse efter anciennitet.
Hvis et medlem har skiftet fartøj siden den forgangne vinter, skal der indgives ansøgning senest 1. August til pladsudvalget, om at få fartøjet på land for den kommende vinter. Medlemmer der ikke overvintrede den forgangne vinter og som ønsker vinterplads, skal udfylde ansøgningsskema, der skal afleveres til pladsudvalget senest 1. august hvert år indtil plads er opnået. Det er en forudsætning for tildeling af vinterplads
at medlemmet ikke er i restance med ydelser til klubben.
at medlemmet kan dokumentere sin ejendomsret til fartøjet
at medlemmet ikke har andre fartøjer på pladsen
Ved dødsfald kan afdødes rettigheder overtages af ægtefælle/samlever/børn under forudsætning af medlemskab af klubben.
Alle fartøjer, der optages på pladsen skal være ansvarsforsikret, og skal henstå på pladsen i overensstemmelse med forsikringens bestemmelser. Forsikringsselskab samt policenummer skal oplyses til pladsudvalget.

§4. Optagelse på land

Medlemmer der har overvintret på pladsen den forgangne vinter har fortrinsret til vinterplads, dog kan 2 både deles om denne fortrinsret, dette skal meddeles pladsudvalget inden 1. August.
Opkrævning til vinterplads udsendes til ovenstående primo juni, og indbetalingen skal være sket senest 1. august, hvis fartøjet ønskes på land den kommende vinter.
Hvis betaling ikke er sket rettidigt, disponerer pladsudvalget over pladsen.
Hvis vinterpladsen ikke ønskes, efter at betaling er foretaget, refunderes den indbetalte vinterpladsleje efter følgende regler:
Plads afmeldt senest 1. september – indbetalt pladsleje refunderes fuldt ud.
Plads afmeldes i perioden 1. til 30. september – indbetalt pladsleje refunderes med fradrag af et gebyr som fastsat af bestyrelsen.
Plads afmeldes efter 30. september – under forudsætning at pladsudvalget kan udleje pladsen til anden side, refunderes indbetalt pladsleje med fradrag af et gebyr som fastsat af bestyrelsen.
Pladsudvalget fastsætter optagningsdag og tidspunkt.
Pladsudvalget udarbejder ophalingslister, der ophænges i klubhuset midt i september ligesom disse offentliggøres på klubbens hjemmeside www.oesf.dk
Ved optagningen skal bådejeren eller en repræsentant for denne være til stede, og sørge for at båden afsættes forsvarligt på pladsen under anvisning af de personer, der står for optagningen.
Medlemmer der uden aftale med pladsudvalget udebliver ved optagning, pålægges en afgift, se klubbens prisblad- www.oesf.dk
Hvis ikke særlige forhold gør sig gældende, skal ophalingen være afsluttet 14. november. Havnen og pladsudvalget sørger for minimum 50 cm i det vertikale plan mellem bådene. 

§5. Godkendelse af både

Båden SKAL bære tydeligt navn, også alle joller/kajakker skal bære navn og registreres i klubben.
Alle både, som for første gang overvintrer på pladsen, skal godkendes af pladsudvalget, evt. suppleret med uvildige synsmænd, før optagelse. Her tages stilling til om og hvor båden kan komme op.
Såfremt en båd ikke er godkendt eller ikke svarer til de opgivelser, bådejeren har meddelt ved ansøgning om vinterplads til båden, kan en sådan båd ikke optages.
Både over 5,5 ton, har en speciel køl eller har for stor dybdegang (>170 cm) kan ikke optages på beddingsvognen eller sættes på land uden særlig godkendelse. Eventuel optagelse vil i givet fald ske på Svanemøllehavnen Nord. Se i øvrigt paragraf 3 ovenfor. 

§6. Pladsleje

Betaling for overvintring skal være foretaget før en båd kan optages på pladsen. Betalingen gælder fra 1. september til 15. juni. Pladsudvalget kan fastsætte et andet betalingspunkt som nævnt i punkt 6, såfremt medlemmet har fået en større båd som kan optages på pladsen eller der er tale om nytildeling af plads.
Såfremt en båd skal henstå på pladsen efter 15. juni, kan tilladelse hertil opnås ved henvendelse til pladsudvalget og mod betaling af gældende takst i henhold til takstbladet.
Ingen båd kan, uden bestyrelsens accept, henstå på pladsen mere end to på hinanden følgende somre.
I nævnte pladslejer er indbefattet ret til at henstille en slæbejolle på indtil 3,15 m (10 fod) i samme periode, såfremt denne kan anbringes ovenpå eller under båden, og dermed ikke kræver særlig plads, den skal dog bære navn og registreres i klubben.

§7. Pladsudvalgets arbejde

Pladsudvalget har ansvaret for planlægningen af søsætning og optagning af medlemmers både, samt udlejning af skure.

§8. Bukke m.v.

Både skal hensættes på de af pladsudvalget anviste pladser, og bådejeren skal selv foranledige, at forsvarligt afstivningsmateriel dvs. bukke, tovværk til surring af bukke og klodser er til stede ved fartøjets optagning.
Større trailere, stativer mm skal være flytbare, medlemmet skal selv flytte dette.
Surring af bukke og tilsyn med afstivningen påhviler fartøjets ejer.
Finder pladsudvalget eller pladsmanden, at afstivningen er uforsvarlig eller uhensigtsmæssig, skal afstivningen forlanges sat i stand. Efterkommes opfordringen ikke, kan pladsudvalget for ejerens regning foretage den foreskrevne ubedring. Vederlag herfor sidestilles med ydelser til klubben jvf. pkt. 6 i klubbens vedtægter.
Hvis materiellet er årsag til uforholdsmæssigt stort tidsforbrug under optagning eller søsætning, vil bådejeren blive faktureret for denne merudgift.
Alle bukke/ stativer, klodslag m.v. skal være mærket med fartøjets navn og skal efter fartøjets søsætning anbringes på et af pladsudvalget anvist sted. I forbindelse med den årlige oprydning omkring 1. juni vil alt materiel der ikke kan identificeres blive fjernet, materiel der forventes anvendt efterfølgende vinter også skal være mærket. Dette gælder dog ikke systemstativer der ejes af havnen.

§9. Klubbens grej

Mastekran og motorkran betjenes af medlemmerne på eget ansvar.
Ved at benytte klubbens grej er medlemmerne erstatningspligtige for forvoldte skader. Alle skader på klubbens ejendele skal anmeldes hurtigst muligt til bestyrelsen eller pladsudvalget.

§10. Arbejde på pladsen

Alle el-kabler og stik skal være godkendte til udendørs brug. El-værktøj skal være typegodkendt. Brug af el-varmeovne og permanent anbringelse af stik i stikkontakterne er forbudt.
El må kun være tilsluttet når man er ved båden.
Miljøregler: al fjernelse af giftigt bundmaling, må kun finde sted ved brug af vacumskraber / excentersliber tilsluttet en støvsuger, og afskrab mv. skal afleveres i miljøcontainer.
Klubben råder over 2 støvsugere der kan lånes ved henvendelse til pladsformanden.
Ved forårsklargøring skal slibning i weekenderne ske inden kl. 12:00, så der kan lakeres om eftermiddagen.
Særlige reparations-/vedligeholdelsesarbejder, der kan være til gene for omkringstående både, f.eks. sand/vandblæsning, større glasfiberarbejder el.lign. kan kun finde sted i sommerperioden, efter forudgående aftale med pladsudvalget, og kun hvis det kan gøres uden at pladsen bliver forurenet. Det er altid ejers ansvar at miljøreglerne overholdes – også når professionelle er hyret til at udføre arbejdet.

§11. Udsætning af både

Søsætning af fartøjer begynder 1. april. Søsætningslisten opsættes i klubhuset sidst i februar og på klubbens hjemmeside.
Søsætningsplanen skal respekteres.
Både, der ikke er klar til søsætning efter planen, og skal flyttes for at gøre plads for søsætningen af andre både, pålægges en afgift, se klubbens prisblad.
Ved søsætning skal ejeren eller en repræsentant for denne være til stede. Ejeren er ansvarlig for at båden er søklar. Medlemmer der uden aftale med pladsudvalget udebliver ved søsætning, pålægges en afgift, se klubbens prisblad.

§12. Ordensregler, oprydning m.v.

Klubbens medlemmer og disses gæster, er pligtige til at rette sig efter anvisninger fra pladsudvalget.
Hunde må kun medtages på pladsen, hvis de føres i snor. Eventuelle efterladenskaber skal fjernes af hundens fører.
Det er ikke tilladt at cykle på flisegang og broer.
Bådejerne er pligtige til at rense den plads, hvor deres båd har overvintret, og anbringe alt affald i korrekt container.
Miljøfarligt affald dvs. malerbøtter og andet maleraffald, olie, akkumulatorer mv. skal anbringes på de særlige miljøstationer.
Såfremt oprydning ikke er udført ved søsætningen, skal pladsudvalget lade denne foretage for medlemmets regning til gældende takster.

§13. Skabe på pladsen

Klubbens skure på pladsen udlejes til bådejere til takster, der fastsættes af bestyrelsen. Hvis et medlem, der har lejet et skur af klubben, sælger sin båd og ikke anskaffer ny båd, skal han senest 2 år efter salget af båden overlade det lejede skur til klubbens disposition.
Det påhviler lejeren af skuret at holde dette aflåst. Al anbringelse af grej på taget af skurene er forbudt.Opkrævning på skure udsendes separat evt. sammen med kontigent.

§14. Masteskuret

Master og bomme tilhørende både på pladsen, kan henlægges i masteskuret, mærket med fartøjets navn.
Master og bomme med rig må ikke placeres i skuret. Ikke forskriftsmæssigt henlagte master, bomme m.v. vil blive fjernet uden ansvar for klubben.

§15. Fortøjning ved spunsvæg og broer

Ved af – og tilrigning af et fartøj må dette kun henligge ved spunsvæggen i indtil 3 døgn.
Fartøjer og joller må ikke fortøje på de sider af broen, der vender ind mod beddingen, samt ved mastekranen, juniorbroen og motorkranen.
Uden for af – og tilrigningsperioderne må en båd kun efter aftale med pladsudvalget henligge mere end 1 døgn.
Dispensation af reglerne, – kan uden for ophalings – og søsætningssperioden, gives af pladsudvalget.
Overtrædes disse regler og siddes en henvendelse fra pladsudvalget overhørig, kan vedkommende bådejer pålignes en afgift, se prisliste www.oesf.dk

§16. På vognen og lignende

Både kan, såfremt pladsforholdene tillader det, optages på vognen for skrubning eller afsættes på pladsen mod betaling af gældende takster.

§17. Værksted, halvtage

Halvtagspladserne har enten dispositionsret fra enkelte medlemmer eller er til klubbens rådighed til midlertidig brug af medlemmer, der har behov for at kunne komme under halvtag for reparationer henover vinteren. Pladsudvalget registrerer hvilke pladser der kan tilbydes til dette formål og står for tildeling af pladser. Medlemmer, der ønsker at komme under halvtag for en vintersæson, kan skriftligt inden 1. August ansøge om dette hos pladsudvalget. Pladsudvalget kender størrelse på halvtagene, og kan ved ansøgningen straks fortælle om det er muligt at komme i betragtning til halvtagsplads.Søger flere bådejere om halvtagsplads, trækker pladsudvalget lod mellem ansøgere, der skønnes at have behov for pladsen.

§18. Overtrædelse
Overtrædelse af nærværende reglement, behandles efter klubbens vedtægter.